Hoe voorkom jij een Whatsapp-duim?

Home » Blog » Bewegingsklachten » Hoe voorkom jij een Whatsapp-duim?

Vermoed jij een Muisarm, Tablet-nek of een Whatsapp- duim en denk je dat dit komt doordat jij veel gebruik maakt van sociale media?  Het zou heel goed kunnen! Vorige maand zag ik voor het eerst iemand met een iPad bobbel ter grootte van een stevige knikker bij het polsgewricht. Prima weg te masseren, in dit geval, maar het geeft wel te denken… Hoe komt het dat deze nieuwe snufjes leiden tot klachten?

Niet alleen jongeren hebben hier last van. Iedereen heeft tegenwoordig een tablet en daar kan je behoorlijk nekpijn van krijgen. Pijnklachten kunnen ontstaan door een verminderde doorstroming en circulatie van Qi, bloed en vloeistoffen in het lichaam. Vaak zitten, lopen of liggen we in een houding die juist die doorstroming moeilijk maakt. En dat geeft op zijn beurt pijnklachten die kunnen verschillen van zeurderig, stekend, dof en zwaar of een tintelend gevoel. Dus kortom: een verkeerde houding kan leiden tot aanzienlijk chronische klachten.

Whatsappen is snel en gemakkelijk, toch?

Door het gebruik van alle mobiele apparaten, letten we niet meer zo op onze houding. Dat is ook niet het idee. Het idee is dat we juist op alle mogelijke plekken contact kunnen maken met anderen en dat we kunnen werken waar we dat willen. Vooral het “even snel” en het is “gemakkelijk”: daar gaat het om! We staan er dus veel minder stil bij hoe we dit doen. Hoe we zitten en in welke houding we zitten, lopen of liggen.

Traditioneel-chinees-geneeswijze-therapeuten-voelen-de-polsZo langzamerhand ontstaan er dus nieuwe klachten; zoals bijvoorbeeld ook de iPad-bobbel. Wat kun jij hieraan doen? Zorg dat je recht zit. Wanneer de wervels recht op elkaar steunen, worden spieren en pezen ontlast. Ook de gewichtsverdeling is belangrijk. Niet voor niets zijn de onderste lumbaal wervels breder en groter dan de andere. Ze moeten immers meer gewicht dragen.

De tablet-nek en de muisarm komen vaak uit de nek. Zorg daarom voor een goede houding.  Strek je nek iets op in plaats van voorovergebogen te zitten. Probeer de mobiel naar het gezichtsveld te brengen in plaats van andersom: met andere woorden kruip niet helemaal in je telefoon bij het appen.

Stuur een mail in plaats van een appje en voorkom zo een Whatsapp-duim!

Bedenk je wanneer Whatsappen echt snel en makkelijk is. En wanneer je toch beter dat mailtje op de pc kunt doen. Dit geeft je meestal de mogelijkheid om een betere houding aan te nemen en de belasting van de duim is bij het tikken vele malen minder groot. Laat bijvoorbeeld ook je schouders ontspannen en laag rusten en zorg dat je de ruimte bij de oksel niet afklemt.

Is dat allemaal onvoldoende en merk jij dat de klachten niet verdwijnen? Dan is het raadzaam om professionele hulp in te winnen. Het is ook mogelijk de praktijk te bellen voor vrijblijvend advies.

Comments

  1. Cynthia on 19 augustus 2016 at 04:32 said:

    Jullie brengen mij op een idee :D. WhatsApp kan namelijk ook op de pc/ laptop tegenwoordig. Handig voor als je thuis bent of als je zittend werk hebt waar dit geen probleem is 😉 ook is gewoon bellen natuurlijk een optie. ik ga het proberen ik werk namelijk extreem veel met mijn handen dan een gemiddeld persoon en merk nu dat het vervelend gaat aanvoelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nederlandse Vereniging voor
Traditionele Chinese Geneeskunde
Zhong registratie 3008780121250
Registertherapeut BNG Lic 509795R

Laatste Berichten

Contact





captcha

Ontwerp van Basis Reclame