Rughernia: Hoe jij meer pijnverlichting kan krijgen

Home » Blog » Acupunctuur » Rughernia: Hoe jij meer pijnverlichting kan krijgen

…Even Apeldoorn bellen? Of toch maar liever Praktijk voor Pijnbestrijding? Mensen met een rughernia willen maar wat graag van de pijn af!

hernia nuclei pulposi, HNP behandelt met acupunctuur

Er zijn verschillende soorten hernia’s, zoals een liesbreuk, een navelbreuk en een littekenbreuk. Een van de bekendste hernia’s is die van de lendenwervelkolom (lwk), ook wel rughernia of hernia van de onderrug genoemd. De medische term hiervoor is Hernia Nuclei Pulposi, oftewel HNP. Een rughernia is een aandoening waarbij de tussenwervelschijf uitstulpt. Deze uitstulping drukt op de uittredende zenuw. Dit heeft gevolgen voor de spierfunctie en gaat gepaard met een doof, prikkelend of brandend gevoel.

De meeste hernia’s ontstaan in de onderrug. Dit is niet vreemd. De onderrug wordt het zwaarst belast. Onderzoek heeft niet kunnen aantonen dat veel tillen of zwaar werk een oorzaak is.

De aanhoudende pijn kan mensen zo radeloos maken, dat ze zélfs vragen om een operatie. Vroeger werd dit geregeld gedaan. Tegenwoordig wordt meestal eerst rust voorgeschreven al dan niet samen met fysiotherapie. Dan is acupunctuur een heel goed idee!

Rughernia en acupunctuur: Door acupunctuur kunnen omliggende weefsels zich ontspannen en wordt de bloedcirculatie bevorderd. Acupunctuur stimuleert de afgifte van lichaamseigen pijnstillende en ontstekingsremmende hormonen. Met behulp van acupunctuur komen er minder pijnprikkels aan in de hersenen. De behandeling is aangenaam, vraagt geen fysieke belasting en er zijn geen ongewenste bijwerkingen van medicijnen.

Misschien is het schrikken om zoveel naaldjes te zien. Gelukkig lig jij tijdens de behandeling in ieder geval op je buik! De kans dat er brand uitbreekt is nihil, evenals dat je behandeld wordt op de 12de verdieping in een klein appartement ergens in China….alwaar je moet kiezen om naar beneden te springen met je naaldjes. Ik zou dus contact opnemen met Praktijk voor Pijnbestrijding in plaats van even Apeldoorn te bellen.

Vermoed jij een rughernia? Dan herken jij vast een aantal van de volgende klachten:

• Rugpijn vaak met een uitstraling over het been
  • Een doof, tintelend of brandend gevoel
  • Pijn bij hoesten, niezen en/of persen

Er zijn verschillende testen die gedaan kunnen worden om de klachten en de locatie van de hernia beter in beeld te brengen. De diagnose kan echter alleen met zekerheid worden gesteld door:

Een MRI: Dit onderzoek is tegenwoordig het onderzoek van eerste keus. In vrijwel alle gevallen zal het mogelijk zijn om hiermee de diagnose hernia te stellen.

Een CT-scan: eventueel in combinatie met een contrastonderzoek. Vooral de botstructuren van de wervelkolom kunnen met de CT-scan goed worden beoordeeld, hetgeen informatie geeft die van belang is bij de keuze van het soort operatie, indien die nodig is.

Een Caudografie: een röntgenfoto na het lumbaal injecteren van contrastvloeistof.

Wil jij graag overleggen of vrijblijvend advies? Neem dan contact op met de praktijk middels het contactformulier, een emailtje, of te bellen met 024 324 2337 of 06 22 78 04 88.