Lage rugpijn en wielrennen

Home » Blog » Pijnbestrijding » Lage rugpijn en wielrennen

lage rugpijnIn Nederland komt pijn in de onderrug veel voor. Bij 3 van de 10 mensen geven deze rugklachten beperkingen in het dagelijks leven. Iedereen kan rugklachten krijgen. Zeker wielrenners en fietsers maken kans op deze vervelende klacht.

Ongeveer 1,5 miljoen Nederlanders stappen één of meerdere keren per week op de racefiets en iets meer dan een half miljoen stappen op de mountainbike. Tijdens het fietsen is de stand van de rug langdurig voorovergebogen. Hierdoor kan rugpijn ontstaan. Rugspieren zijn aangespannen. Deze aanspanning wordt groter naarmate er minder op de armen gesteund wordt tijdens het fietsen. Daarnaast wordt er tijdens het fietsen (hard) door de beenspieren aan het bekken getrokken.

Herken jij je in deze klachten?

Je hebt rugpijn onderin de rug. De pijn is plotseling ontstaan of meer geleidelijk en is meestal hevig of zeurend. Bij hevige pijn kan je bepaalde houdingen en bewegingen niet meer doen. Misschien straalt de lage rugpijn bij jou uit, naar de billen of naar één of beide bovenbenen.

Waardoor ontstaat lage rugpijn?

Voor de meeste rugklachten wordt geen medische oorzaak gevonden. Dit heet aspecifieke rugpijn. Er zijn dan geen aanwijzingen voor een hernia, ziekte, afwijking of beschadiging. Oorzaak van de rugklachten zijn dan bijvoorbeeld:

• een verkeerde houding
  • overbelasting of onderbelasting
  • coördinatieproblemen
  • stabiliteitsproblemen
  • een beenlengte verschil
  • spanning of stress

Bij wielrenners voelt het SI gewricht vaak geblokkeerd en pijnlijk.

Chinese visie op rugpijn

Verreweg de meeste rugklachten ontstaan door onvoldoende voeding van de weefsels. Qi, bloed en vloeistoffen moeten vrij kunnen stromen. Wanneer dit niet het geval is ontstaat er pijn. Bij acute klachten richt de therapeut zich op het opheffen van bijvoorbeeld spierknopen, het opgang brengen van de doorstroming, en het verwijderen van de pijn. Belangrijk is dat er gekeken wordt naar de oorzaak.

Overwerken, drukte en stress hebben een negatief effect op de vrije stroom van Qi, bloed en de vloeistoffen. Door onvoldoende gevoede spieren en pezen kunnen rugklachten ontstaan. De rugpijn is vaak zeurend of kan samen gaan met bijvoorbeeld kramp in de kuiten en het zien van “sterretjes”.  In sommige gevallen is er een interne oorzaak. De rugklachten zijn dan vaak chronisch van aard en gaan samen met andere klachten zoals bijvoorbeeld nachtzweten, last van de knieën, een diepe vermoeidheid en gevoelens van onrust.

Wielrennen is een buitensport, wat de sporter ontvankelijk kan maken voor weersinvloeden. Trainen bij warm weer kan leiden tot WindHitte.  Het lichaam heeft merkbaar moeite met de hitteverwerking. Naast zweten is er sprake van een droge mond, prikkelbaarheid en kunnen er spierkrampen ontstaan. Het is belangrijk voldoende te drinken, rust en verkoeling te zoeken.

Fiets je in de kou? Dan koelen je spieren sneller af wat tot rugblessures kan leiden. Koude temperaturen en omstandigheden, zoals vorst, wind en neerslag (of een combinatie daarvan) kunnen onderkoeling veroorzaken en leiden tot Bi-syndromen. Bij een zogenaamd Bi-syndroom is er naast pijn ook sprake van een bewegingsbeperking.

Rugpijn behandelt door de Praktijk

Praktijk voor Pijnbestrijding behandelt acute rugpijn binnen 2 tot 4 behandelingen door (harde) spieren en pezen los te masseren. De bloeddoorstroming wordt weer op gang gebracht. Eventueel worden scheefzittende rugwervels gemobiliseerd.

Bij acuut gespannen rugspieren kan met massage een groter (spier)oppervlak behandeld worden dan met acupunctuur en is daarom een logische behandelkeuze.

In sommige gevallen wordt bij acute rugpijn acupunctuur toegepast. Dit is bijvoorbeeld het geval bij kleine, pijnlijke verhardingen in de spieren. De naald blijft bij deze vorm van acupunctuur enkele minuten zitten en kan vaak vlot na het inbrengen weer worden verwijderd. De pijnlijke verhardingen en mogelijke uitstralingspijn zijn verdwenen.

Is er sprake van een onderliggende oorzaak of een chronische klacht dan zijn er vaak meer behandelingen nodig.

Ongeacht de oorzaak van de klacht, voel je gelijk na de behandeling al resultaat! Patiënten van de praktijk voelen zich doorgaans direct opgelucht en bevrijd.

Wat kan je zelf  doen?

Oefening 1: Wanneer je ligt, pak je met je linkerhand de rechterknie. De rechterknie 90 graden boven de heup houden Vervolgens breng je met behulp van je linkerhand de knie als een hefboom naar links. Probeer hierbij met de schouders vlak op de grond te blijven liggen. Je voelt nu rek op de onderrug, de bil en eventueel het been.

Oefening 2: Ga op je rug liggen met gebogen benen en je voeten op de grond. Beweeg je knieën tegelijk naar links en vervolgens naar rechts. Houd daarbij je voeten op de grond, je knieën tegen elkaar en je rug zoveel mogelijk op de grond. Armen opzij, iets onder schouderhoogte, en je handpalmen naar het plafond.

Oefening 3: Ga met gebogen benen op je rug liggen, met je voeten op de grond. Schuif je handen tussen de grond en je rugholte. Druk met je onderrug je handen tegen de grond. Trek daarna je onderrug weer iets hol zodat je handen vrij liggen.

Voor de wielrenner:

Zorg voor een goede trainingsopbouw en een juiste fietsafstelling, zodat de rug minimaal belast wordt. Zet zo nodig het stuur hoger of verder van je af. Zorg voor een minder groot hoogteverschil tussen stuur en zadel.

Het trainen van de (rug)spieren zorgt voor een grotere kracht, een groter volume en een betere bloedvoorziening. Naast kracht is ook een goede coördinatie belangrijk van alle spieren die aan het bekken vastzitten. Doe daarom dagelijks rompstabiliserende oefeningen en krachttraining van buik- en rugspieren.

Meer informatie over wielrennen kan je vinden op: http://zwaluwendeventer.nl

1. Ad Valentijn on 24 december 2017 at 20:21 said:

goede dag ik heb een probleem met een verzuring in mn benen
    benen met wielrennen zo lang dat ik een neurostimulator heb gaat het

• Beste Ad, ik nodig je van harte uit voor een intake- gesprek om de klacht in kaart te brengen en te zien wat mogelijk kan bijdragen.