Dé Zelfbehandeling bij pijn tussen de schouders.

Home » Blog » Bewegingsklachten » Dé Zelfbehandeling bij pijn tussen de schouders.

schouderpijnEen zeurende, onaangename pijn tussen de schouderbladen. Het voelt gespannen aan. Je voelt je onvrij, je schouders zijn geblokkeerd en het wordt lastig om te bewegen.

De pijn kan ontstaan door een verkeerde houding of juist door een overbelasting. Denk bijvoorbeeld aan langdurig in één houding kantoorwerkzaamheden verrichten. Of juist doordat je boven je macht werkt, zoals bij behangen en schilderen het geval is. In de praktijk zie ik ook vaak dat een verhoogde werkdruk aanleiding is voor pijn tussen de schouders.

Er ontstaat irritatie van de spieren op die plek. Door aanhoudende klachten kunnen schoudergewrichten vast gaan zitten. Ook de wervelkolom kan nadelig beïnvloed worden. Er is echter goed nieuws!

Dé zelfbehandeling bij pijn tussen de schouders:

Neem je lichaam serieus. Wanneer er sprake is van een langdurig (verkeerde) houding, probeer dan tussendoor te bewegen. Is er sprake van overbelasting neem dan meerdere keren rust tijdens het uitvoeren van je activiteit.

Voer de volgende oefeningen uit:

Ga rechtop staan en hef de armen horizontaal op schouderhoogte, kruis ze om en om voor je langs. Doe dit een aantal malen.

Pak hierna met de linkerhand de rechterschouder beet en trek licht naar links. Doe ditzelfde voor de linkerschouder.

Kijk recht vooruit, kantel dan het hoofd door omhoog te kijken en breng vervolgens langzaam de kin naar de borst.

Vanuit de positie met de kin op de borst maak je langzaam een draaibeweging in de vorm van een halve cirkel. Kijk eerst richting de linkerschouder en vervolgens richting de rechterschouder. Maak geen hele cirkel. Herhaal dit een aantal malen.

Breng de armen omhoog  langs het hoofd en pak met je linkerhand je rechterelleboog. De rechterhand ligt dan in de nek. Geef lichte druk. Herhaal dit aan de andere zijde. Herhaal dit een paar keer voor beide zijden.

Draai met de schouders voorwaarts en achterwaarts. Hierbij hangen de armen ontspannen langs het lichaam.

Leg je  linkerhand op je rechteroor en begeleid je oor voorzichtig naar linkerschouder. Evenzo voor de andere zijde. Herhaal dit een paar keer.

Verstrengel de vingers, strek de armen en breng ze omhoog, maak je zo lang mogelijk door op de tenen te gaan staan.

 

Werkt dit onvoldoende? In de meeste gevallen kan de Tuina- masseur je binnen 1-3 behandelingen van de pijn afhelpen. Zijn er naast de pijn tussen de schouders ook andere klachten zoals benauwdheid of maagzuur, dan is het wijs om contact op te nemen met uw arts.

Comments

  1. Gerlof on 8 oktober 2014 at 08:38 said:

    Na jaren van zwaar werk gehad te hebben kreeg ik last van vast zittende en pijnlijke spieren rond de nek en schouders, overal geweest en veel uitgeprobeerd maar niet wat ik hoopte.
    Bij merel had ik gelijk het gevoel dat het probleem rechtstreeks word behandeld en dit was dus ook inderdaad zo, ik heb jaren rondgelopen met vast zittende pijnlijke spieren wat gewoon je dagelijkse leven beïnvloed.
    Nu zit ik weer lekker in mijn vel en ben niet meer bang dat het zware beroep mij weer in de greep houd, de belans van werken en vrij zijn zit nu weer goed en dat is fijn.
    Merel bedankt!!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nederlandse Vereniging voor
Traditionele Chinese Geneeskunde
Zhong registratie 3008780121250
Registertherapeut BNG Lic 509795R

Laatste Berichten

Contact





captcha

Ontwerp van Basis Reclame