5 belangrijke aanbevelingen bij heupartrose

Home » Blog » Bewegingsklachten » 5 belangrijke aanbevelingen bij heupartrose

heupartrose

Herkent u deze klachten? Bij belasting van de heup ontstaat een zeurende pijn. Deze klachten ontstaan geleidelijk. De (ochtend)stijfheid die hoort bij heupartrose vermindert snel bij beweging. Bij langdurig bewegen kan de pijn weer terugkomen. De zeurende pijn wordt bijvoorbeeld in de lies gevoeld en kan naar het bovenbeen en zelfs de knie uitstralen.

Artrose wordt vooral gezien bij ouderen, vrouwen, mensen met overgewicht, in beroepen waarbij de gewrichten sterk worden belast of wanneer artrose veel in de familie voorkomt.

Binnen de Chinese geneeswijze behandelen we de pijn in de heup en gaan we op zoek naar de oorzaak van de klachten. In sommige gevallen is er sprake van een verminderde doorbloeding of chronische klachten aan de aanhechtingen. In dit geval kijken we hoe we het bloed kunnen tonifiëren en de doorbloeding kunnen herstellen.

We kijken ook naar de uitstralingsklachten. Wordt uitstraling over het bovenbeen gevoeld, de zijkanten of juist meer over de achterzijde? Dit geeft de therapeut informatie over welke meridianen betrokken moeten worden in het behandelplan.

Vijf belangrijke tips voor de verlichting van heupartrose:

1. Blijf bewegen! Wees niet bang om te bewegen met in achtneming van de pijngrens. Zorg dat er een goede balans is tussen inspanning en ontspanning.
  2. Zorg voor een goede looptechniek en houding. Hulpmiddelen zoals een wandelstok of een zooltje kunnen helpen, maar zijn geen vervanging voor oefeningen!
  3. Het doen van oefeningen zodat het gewricht van binnenuit gesmeerd wordt en het gewrichtskapsel opgerekt wordt. Oefening: Ga in buikligging. Hef het onderbeen tot de enkel boven de knie is, in een hoek van 90 graden. Beweeg binnen de pijngrenzen het onderbeen naar buiten en naar binnen, focus hierbij op de beweging in het heupgewricht.
  4. Zorg zonodig voor gewichtsverlies.
  5. Laat acupunctuur en massage je verrassen! Acupunctuur kan sterke pijnverlichting geven. Waardoor minder medicatie ingenomen hoeft te worden. Door verschillende manipulatietechnieken binnen de massage wordt pijnloos en diep in het gewricht bewogen.