4 gouden tips bij RSI

Home » Blog » 4 gouden tips bij RSI

RSIRSI (Repetitive Strain Injury) is een verzamelnaam voor pijnklachten in nek, schouders, armen, polsen en handen en in uitzonderlijke gevallen in de benen. RSI wordt veroorzaakt door chronische overbelasting. Het bijvoorbeeld herhaaldelijk maken van kleine, ogenschijnlijk niet zo inspannende, bewegingen. Een bekend voorbeeld is het klikken met de muis of het maken van aanslagen op een toetsenbord. RSI is een zeer vervelende klacht.

RSI wordt ook wel CANS genoemd: Complaints of Arm, Neck and/or Shoulder. Is het ook onschuldig? Nee! Het is belangrijk om deze klachten niet te negeren. Ernstige RSI-gerelateerde klachten kunnen leiden tot ontsteking of jarenlange (gedeeltelijke) invaliditeit! Het is dus belangrijk om RSI te laten beoordelen en behandelen. Er is geen medicatie voor het behandelen van RSI of CANS. Vaak worden wel pijnstillers en ontstekingsremmers voorgeschreven. Deze kunnen contraproductief werken. Dit is vooral het geval wanneer er geen gedragsverandering komt en de pijn wordt onderdrukt.

Voorbeelden van RSI:

  • muisarm
  • sms-duim
  • whatsapp-pijn aan arm, vinger of nek

 

Bij Praktijk voor Pijnbestrijding kunt u terecht voor behandeling. Tijdens een vraaggesprek wordt de klacht zo volledig mogelijk in kaart gebracht. Oosterse filosofie: pijn wordt veroorzaakt door een beperkte doorstroming van bijvoorbeeld energie, bloed en vloeistoffen. Wanneer blokkades worden opgeheven en de doorstroming hersteld wordt, zal de pijn verdwijnen. Hoe? Acupunctuur heeft effect op de zenuwgeleiding. RSI wordt veroorzaakt door niet adequate zenuwprikkeling. Door het gebruik van acupunctuur wordt een externe prikkel gegeven, die niet-functionele zenuwprikkels kan doorbreken.

Met Tuina massage wordt, behalve stimulatie van zenuwprikkels in het aangedane gebied, ook de bloedsomloop gestimuleerd. Triggerpoints worden gebruikt in de behandeling wanneer er sprake is van bijvoorbeeld een uitstralende pijn.

Wat kun je zelf doen? Let op een goede houding en voldoende afwisseling in je werk. Pauzeer af en toe. Let ook op je eigen energiehuishouding en werkdruk.

 

Verlichten van een muisarm of whatsapp-pijn? Iedereen die lang chat of smet kent het pijnlijke en krampende gevoel in de vingers, pols of arm. Een nieuwerwets voorbeeld van RSI. En dit kun jij er aan doen om RSI te voorkomen of te verlichten:

  • Warmte helpt de spieren te ontspannen en maakt het makkelijker om de spieren te strekken. Leg een warme deken op de hand, pols en arm.
  • Strek de arm met de handpalm naar boven voor je uit. Trek vervolgens met de andere hand de vingers naar je toe zodat er een strekking ontstaat.
  • Strek de arm weer voor je uit met de handpalm naar beneden. Leg je andere hand op de aangedane hand net boven de pols en breng de hele hand naar het lichaam toe.
  •  Voel in de arm naar spanning of kleine verhardingen en masseer deze plekken langzaam weg. Pijn verstijft, dus let erop dat je het niet verergerd.
  • Bij aanhoudende klachten een afspraak maken met de praktijk!

 

 

Comments

  1. Goede tips, ik heb zelf een kantoorbaan en die regelmatig af en toe strekken van mijn armen en bewegen om het te voorkomen.

  2. I.F. van der Wal on 11 januari 2018 at 10:05 said:

    Ik heb enorme pijn inmijnvingers nu. Moet ik tóch de vingers proberen te strekken en zo? Ik heb idd een duidelijk pijnlijke spier gevonden die ik kan masseren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nederlandse Vereniging voor
Traditionele Chinese Geneeskunde
Zhong registratie 3008780121250
Registertherapeut BNG Lic 509795R

Laatste Berichten

Contact






Ontwerp van Basis Reclame